Kan het geen kwaad als ik 10 gedroogde pruimen per dag eet? Daar ik moeilijk naar de WC kan van daar die pruimen

Toegevoegd na 2 minuten:
nee

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
48.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor sommige mensen werken pruimen niet laxerend. Ik raak er zelf altijd compleet verstopt van...

Het beste antwoord

Nee, dat kan geen kwaad. Daarnaast kun je de pruimen ook nog een nacht weken in water en dat vocht 's ochtends opdrinken. Maar je zou misschien naar je hele voedingspatroon moeten kijken, want met alleen pruimen eten ben je bezig symptomen te bestrijden, en niet de oorzaak. Voor een betere stoelgang kun je

- Elke dag een of twee glazen lauwwarm water drinken. Daarnaast is het belangrijk elke dag voldoende vocht te drinken: minimaal 1,5 liter per dag.
- Op vaste tijden naar het toilet gaan. De darmen houden van regelmaat.
- Voldoende lichaamsbeweging.
- Geen chocolade, snoep, kaas, eieren en producten bereid uit witmeel eten.
- Rauwe, verse groente, bonen, linzen, erwten en sojabonen eten.
- Meer vezels eten: uit vers fruit, zilvervliesrijst, muesli, volkorenproducten, gedroogde abrikozen, vijgen, dadels, pruimen, ongezouten noten, enz. Ook kan het helpen aan de maaltijd een eetlepel tarwezemelen toevoegen, bijvoorbeeld door het dessert heen. Eventueel kan bij een broodmaaltijd extra enzymen worden geslikt (verkrijgbaar als voedingssupplement).
- Inname dierlijke vetten beperken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Pruimen kunnen geen kwaad, maar wat ontzetten goed helpt: lijnzaad! Je kunt het bij veel drogisterijen kopen, soms ook in de supermarkt (in het vak van Zonnatura), en zeker in natuurvoedingswinkels. Liefst gebroken lijnzaad. Je doet per dag een schepje in een bakje yoghurt of iets dergelijks. Het is best lekker, en het werkt echt heel goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, gedroogde pruimen kunnen geen kwaad, maar in het merendeel van de gevallen kan constipatie verholpen worden door een aanpassing van leefgewoonten. In enkele gevallen is er meer aan de hand.

Zuivelproducten
Overmatige consumptie van zuivel kan voor sommigen constipatie veroorzaken of verergeren. Maar wat is dan te veel zuivel? Aan drie glazen melk per dag heb je genoeg. Eet en drink jij veel zuivel, probeer dan eens om te minderen en te kijken of de problemen dan minder erg worden. Praat eens met je huisarts als kleine hoeveelheden zuivel al tot constipatie leiden.

Toiletbezoek uitstellen
Op kantoor vind je het wellicht gênant om een grote boodschap te doen, dus wacht je tot je thuis bent. Of je houdt het op omdat je te druk bent. Maar het negeren van de druk die je voelt, zorgt niet alleen voor lichamelijk ongemak, maar verergert bovendien constipatie. Ieder mens moet poepen, van de directeur tot de secretaresse. Dus geef voortaan gehoor aan de druk om te ontlasten.

Te weinig drinken
Dehydratatie kan constipatie veroorzaken. Vocht zorgt er namelijk voor dat de feces zacht blijft, waardoor constipatie vermeden wordt. Let op, overmatige consumptie van alcoholische of caffeine-houdende dranken kan ook dehydratatie in de hand werken.

Stress
Emotionele stress kan constipatie veroorzaken of verergeren. Het masseren van je buik en onderbuik helpt de spieren rond je ingewanden te ontspannen, waardoor de stoelgang op gang gebracht kan worden. Andere methodes zoals meditatie, yoga of bepaalde ademhalingstechnieken zijn tevens goede ontstress-methodes.

Vezelarme voeding
Te weinig vezels is een veel voorkomende oorzaak van constipatie. Want de gemiddelde Nederlander krijgt minder vezels binnen dan de aanbevolen hoeveelheid. Het gemiddelde ligt tussen de 20 en 25 gram. Gevolg: trage stoelgang, aambeien en zo meer. Eet ten minste 2 ons groente, 2 stuks fruit, circa 6 sneetjes volkorenbrood en 2 ons aardappelen/volkoren pasta of rijst/peulvruchten per dag. Variatie is daarbij belangrijk.

Te weinig beweging
Gebrek aan lichamelijke beweging kan bijdragen aan constipatie. Bovendien zorgt beweging voor een regelmatige stoelgang en een vermindering van stress. Wacht na het nuttigen van een maaltijd minstens een uur, voordat je aan de slag gaat. Je lichaam heeft tijd nodig om voedsel te verwerken. Probeer een paar keer per dag zo’n 10 tot 15 minuten te wandelen. Stretchen en yoga werken ook goed tegen verstopping.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier kan ik echt wel wat mee
Marie Jose Bedankt.